Dietă – grăsimi bune și grăsimi rele

Clasificarea grăsimilor alimentare

Grăsimile din alimentație se împart în grăsimi simple (trigliceride) și grăsimi complexe (colesterolul).

Grăsimile simple sunt de două feluri:

  • grăsimi saturate – conțin o cantitate mare de acizi grași saturați, iar la temperaturi scăzute sunt solide;
  • grăsimi nesaturate – conțin o cantitate mare de acizi grași nesaturați și, chiar la temperaturi scăzute, sunt lichide sau tartinabile.

Grăsimile nesaturate includ și acizii grași esențiali Omega 3 și Omega 6, de importanță foarte mare pentru organism.

O altă categorie de grăsimi sunt grăsimile trans, adică acizi grași nesaturați modificați în urma unui proces industrial de hidrogenare parțială. Aceste grăsimi au impact negativ asupra sănătății și aportul lor trebuie diminuat.

Deci ce grăsimi să consumăm?

Grăsimile bune și de care organismul are nevoie sunt grăsimile nesaturate (poli-nesaturate și mono-nesaturate). Ele se găsesc în uleiurile vegetale, în peștele gras, în oleaginoase (nuci, alune, migdale, fistic, semințe de dovleac și floarea soarelui, măsline). Acidul Omega 3 se întâlnește în peștele gras, nuci, ulei de in, ulei de rapiță, iar acidul Omega 6 se găsește în uleiul de floarea soarelui.

Așadar, orice ulei este bun, atât timp cât nu este folosit la prăjeli. Uleiurile pot fi consumate în salate sau la cartofii copți, de pildă. Pentru prăjit, se recomandă uleiul de palmier, care își menține stabilitatea la temperaturi înalte. Totuși, având în vedere că sute de hectare de teren au fost despădurite pentru conversia la palmieri pentru ulei, este bine să reducem la minimum posibil consumul de ulei de palmier, și deci de prăjeli, fie ele și „mai sănătoase”. O altă variantă bună pentru prajit este untul.

Ce grăsimi să evităm?

Grăsimile rele pentru organism sunt grăsimile saturate și grăsimile trans, deoarece cresc nivelul colesterolului în sânge și măresc riscul de apariție a bolilor cardio-vasculare.

În principiu, produsele cu cantități mari de grăsimi saturate sunt solide la temperaturi mici (frigider). Este imposibil să ne ferim totalmente de grăsimile saturate, dar trebuie reținut că, cu cât o grăsime este mai ușor de întins pe pâine la temperaturi scăzute sau este chiar lichidă (uleiuri vegetale), cu atât conținutul de grăsimi saturate este mai scăzut. Informațiile nutriționale de pe etichete ne dau date despre cantitatea de grăsimi saturate din produse.

Grăsimile trans sunt mai ușor de identificat, deoarece prezență în lista de ingrediente a grăsimilor hidrogenate sau parțial hidrogenate indică și prezența grăsimilor trans în acel produs (grăsimile hidrogenate și parțial hidrogenate se găsesc într-o gamă largă de produse: maioneză, produse de patiserie, cofetărie, chipsuri, biscuiți, eugenii, sticksuri, ciocolată cu o compoziție complexă, produsele care conțin margarine industriale). Grăsimi trans apar și în lapte, unt, smântână.

8 comentarii

  1. Poza aia arata exact ca cina mea :) Bun articol, asa are o logica sa le explici oamenilor de ce ceafa prajita de porc cu cartofi prajiti nu e tocmai cea mai buna idee.

  2. Catalin

    Salut.

    Imi place mult blogul tau si de aceea simt nevoia sa te corectez in legatura cu grasimile saturate. Grasimile saturate nu maresc riscul de aparitie a bolilor cardio-vasculare. Aceasta informatie gresita isi are radacinile inca din anii ’70 si inca persista in mentalitatea oamenilor desi nu exista nicio dovada in acest sens. Am un mic video pe tema asta: http://www.kaciula.ro/blog/2009/09/11/surse-de-incredere-2/

    Internetul este plin de informatii gresite dar, daca cauti adanc si mergi la radacina, vei gasi confirmarea a ceea ce am zis. Lucru interesant: eschimosii mananca cantitati foarte mari de grasime de foca (adica grasimi saturate) si riscul de boli cardio-vasculare este foarte redus.

    In rest, am adoptat diverse retete naturiste de pe blog si sunt fan :).

  3. sideris

    Interesant, chiar ma bucura interventiile de acest fel, mai ales pentru ca in materie de nutritie opiniile sunt destul de divergente. Multumim.

  4. octavia

    Salut,
    As adauga un sfat: daca cineva cumpara totusi margarina, sa verifice ca contine grasimi interesterificate si nu hidrogenate..
    La dulciuri e tragic: TOATE (eu n-am gasit altfel) contin grasimi hidrogenate. Cred ca sunt mai ieftine.
    Banii sa curga, sanatatea consumatorilor nu conteaza :(

  5. As avea o mica corectura de facut: orice ulei e bun atata timp cat e presat la rece.
    Despre eschimosi, exploratorii polari notau ca durata de viata medie era de 50 de ani si la batranete nu mai aveau nici un dinte in gura. Totusi 50 de ani e putin…

  6. Catalin

    Nu aveau niciun dinte in gura deoarece le-au fost introduse mancarurile omului „civilizat”
    http://www.modern-diets-and-nutritional-diseases.com/Eskimos.html

    Iar despre durata de viata scurta, ea se datoreaza in principal faptului ca fumeaza extrem de mult si au o rata de sinucidere mare.

    Oricum, telul este o viata sanatoasa si plina de vitalitate, si nu o viata cat mai lunga dar chinuita ;)

    Problema principala e ca pe net se gasesc informatii contradictorii la tot pasul, exista multe interese si e foarte greu sa discerni dintre adevar si minciuna.

Scrie-ne părerea ta

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Navigate