Îndulcitori alternativi la zahăr

Zahărul… nu se găsește doar în ciocolată și prăjituri, ci unde nu vă așteptați: paste, sosuri, ketchup, conserve de legume.

Veste bună, însă, pentru amatorii de dulce! Nu mai trebuie să vă abtineți drastic de la dulce pentru a vă păstra sănătatea și silueta. Există alternative la zahărul rafinat, care este dăunător organismului. Acesta crește nivelul glicemiei în sânge și din punct de vedere nutrițional nu are nici o valoare.

Puteți folosi în deserturi opțiuni de îndulcitori naturali ce conțin, pe lângă gustul bun, elemente nutriente și minerale ce ajută sistemul digestiv. Este posibil ca textura sau gustul deserturilor să fie schimbate față de varianta cu zahăr tradițional, însă până la urmă devine chestiune de obișnuință și responsabilitate față de propria sănătate. Dar este și foarte posibil să agreați mai mult gustul acestor îndulcitori naturali.

Siropul de arțar

Are un gust minunat, merge de minune cu clătite și nu trebuie folosit mult. În funcție de culoare, de data de recoltare a sevei și de gust, siropul de arțar este clasificat în trei grade: A, B și C.Dacă siropul de grad A are o culoare maronie relativ luminoasă și are o aromă fină, cel de grad C este întunecat la culoare și are un gust puternic aromat. Cel de gradul C este de preferat. Zincul conținut este un bun adjuvant al sistemului imunitar.

Mierea de albine

Bogată în vitamine, mai ales grupa B, şi în minerale. Deşi conţine zaharuri, este de preferat în locul zahărului rafinat și puteți încerca să o folosiți chiar și la prepararea prăjiturilor (cele fără foc, mierea nu trebuie încălzită la peste 40 grade C).

Mierea poate constitui micul dejun care să ne țină toată ziua departe de dulciuri. Puteți să încropiți rapid un mic platou cu banane, nuci sau cereale, la care să adăugați câteva lingurițe de miere și puțină scorțișoară.

În România există destui producători de miere ecologică.

Zahărul ecologic, nerafinat

Obținut prin procedee simple bazate pe principiul păstrării melasei naturale a trestiei de zahăr și nu pe extragerea (rafinarea) ei. Această diferență face ca zahărul din trestie, nerafinat, să posede o culoare și aromă superioară, naturală și să conțină vitamine și minerale naturale (K, Ca, Mg, P, Na, Fe, S).

Siropul de orez brun

Bun înlocuitor al zahărului atunci când gătești. Provine din orez brun prăjit mult timp.

Siropul din malț de orz

Ca și îndulcitorul precedent, se poate folosi la gătit, însă trebuie știut că nu este foarte dulce.

Nectarul de agave

În formă lichidă, este ușor de folosit pe post de îndulcitor pentru fructe sau cereale. Se pune foarte puțin. Nectarul de agave provine dintr-un fel de cactus. Este bun și pentru diabetici fiindcă are o poziție joasă pe scara glicemică. E bogat și în vitaminele B, C, D, E, calciu, fier, fosfor, magneziu, potasiu, seleniu și crom. Pe lângă aceasta, se poate utiliza mai puțin cu un sfert față de cantitatea pe care o foloseați cu zahărul obișnuit.

Zahărul de curmale

Conține calciu, fier, magneziu, potasiu și cupru, substituind cu succes zahărul brun.

Melasa

Reziduu siropos de culoare brună, provenit de la extragerea zahărului din sfeclă sau din trestie de zahăr. Ne aduce tot atâtea calorii ca și zahărul, din păcate, dar măcar conține și vitamine și minerale.

Sorg-ul

Sirop obținut din sorg, plantă furajeră. Ca și gust se aseamană cu melasa, este bogat în minerale, calciu, potasiu și fier și are efect antioxidant.

 

Ar mai putea fi enumerați xilytolul și extractul de ștevie, doi îndulcitori demni de luat în considerare.

Pentru pofta de dulce, dar dacă nu aveți de gând să gătiți voi înșivă un desert, alegeți următoarele opțiuni:

Ciocolata neagră

Este benefică şi prin conţinutul mare de flavonoide, substanţe care previn depunerile de colesterol pe pereţii vaselor de sânge. Însă şi în acest caz cantitatea consumată contează (maxim 10 g pe zi). Plus că trebuie atenție la laptele din conținutul ciocolatei, căci acesta inhibă acțiunea benefică a flavonoidelor.

Fructele proaspete

Sunt cea mai bună alternativă la dulciuri, dar mai puțin fructele cunoscute ca foarte dulci: banane, struguri. De asemenea, trebuie știut că fructele nu se consumă imediat după alte feluri de mâncare, ci între mese.

Precum e ușor de constatat, aceste dulciuri și îndulcitori naturali au și elemente nutriționale importante pe care zahărul alb nu le conține, ba chiar mai mult, acesta dăunează sănătății.

11 comentarii

  1. sideris

    Xylitol ar fi o alta optiune, din cate am mai citit, dar nu am mai auzit de el pana acum – se pare ca are cu 40% mai putine calorii decat zaharul.
    Stevia este denumirea altui indulcitor, fara calorii, care chiar „taie” pofta de dulce si are rol in prevenirea cariilor dentare; este buna si pentru diabetici.

  2. georgiana

    Poate ar trebui sa stiti in momentul in care recomandati melasa ca si substituent pentru zaharul rafinat ca procesul tehologic caracteristic presupune adaugarea de substante chimice: CaO (lapte de var)si SO2 (dioxid de sulf).

  3. sideris

    Draga Georgiana, melasa este recomandata tocmai pentru ca, desi considerata candva reziduu, s-a demonstrat ca ea contine vitamine si minerale in stare pura, nefiind la fel de daunatoare ca si zaharul rafinat. Desigur,nu este o optiune pentru cei ce vor sa elimine caloriile, deoarece si ea contine calorii, ca si zaharul. Procedeul de obtinere sunt sigura ca variaza de la producatorii obisnuiti si cei bio.
    Iti multumesc pentru interventie si m-as bucura sa ne spui mai multe, daca esti pasionata de domeniu :)

  4. Kiss Margareta

    Cea mai buna alternativa la zahar este extractul de stevie, steviozida, am comandat de la http://www.magazin-naturist.ro .Nu are efecte secundare, scade glicemia, are 0 calorii. Se poate folosi la temperaturi mari, la gatit.Este de 300 ori mai dulce decat zaharul, se foloseste in cantitati foarte mici, are gust un pic diferit fata de zahar, dupa 2-3 zile eu m-am obisnuit. Am facut gem cu steviozida, copiii si sotul nici nu au sesizat diferenta.Am citit ca nici mierea nu este buna pentru organism

  5. eu lucrez la magazin naturist di brasov(sf ioan nr.4)si aici avem toate produsele enumerate mai sus.daca sunteti fani zahar trbuie sa stiti si cum sa-l eliminati.sunt plante care corecteaza efectul nefast al zaharului,cum ar fi tijele si frunzele de papadie,frunzele de dud,afin,nuc(o lingurita de de planta uscata macinata de 4 ori) pe zi inghitita cu apa,afinele si sucul de afine.sau accesati sitte-ul paradisul verde.com.va asteptam pupici

  6. Si ar mai fi ceva:miera este buna pt oragnism atata tot daca nu ai ulcer sau gastrita(esta acida la stomac si nu se recomanda)miera zaharisita poate fi consumata si de cei care sunt alegici la produse apicole.Mama mea a facut cozonaci.prajituri si chiar gemuri cu fructoza are purere de conservare mai mare decat zaharul.

  7. Pingback: Aspirante,gravidute si mamici cu prichindei !!!!(25)

  8. Radu Elena

    Un alt indulcitor natural este XILITOL arata ca zaharul tos si e la fel la gust si poate fi folosit si de diabetici si de toata lumea ajutind sa ai un sistem osos sanatos Indulcitori naturali si alte produse naturale puteti gasi pe wwwiherb.com si le primiti din America la posta locala Daca folositi codul de reducere ISE143 aveti reducere 5$la o comanda de pina la 40$ si aveti 10$ la o comanda de peste 40$ Vizitati wwwiherb si ve ti fi surprinsi de preturi mici si foarte buna calitate Aveti curaj puteti incepe cu o comanda de 5$ Succes Se poate si in Romania

  9. buna ziua, as dori sa stiu de unde as putea cumpara,din tara, zahar de curmale.de asemenea as vrea sa stiu mai multe despre siropul yacon.multumesc

  10. sideris

    @Alina: noi doar prezentam optiunile, insa produsele in sine le gasiti concret cautand pe internet. De pilda, sirop de yacon gasiti pe BioBunatati.ro.

  11. Un alt indulcitor bun, total natural si nerafinat (prin rafinare se pierd calitatile nutritionale- vitamine, minerale) este Panela. Acesta este obtinut din suc de trestie de zahar, prin deshidratare. Are un gust bunsi se poate utiliza la orice temperatura fara sa se modifice. Se gaseste de cumparat pe site-ul Panela (sub forma de pulbere, cuburi)

Scrie-ne părerea ta

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Navigate